Tuesday, January 19, 2010

Sekolah Kebangsaan Duyong

KERAMAIAN MURID SK DUYONG

Pada tahun 1934, seramai 5 orang murid perempuan yang mula-mula masuk belajar di sekolah ini.

Mulai tarikh tersebut, penyertaan murid-murid perempuan telah bertambah dari tahun demi tahun. Tetapi bilangan yang agak ramai sekali murid-murid perempuan di sekolah ialah sejak tahun 1944 hinggalah hari ini keramaian murid lelaki dengan perempuan hampir sama banyak.

Dengan bermula kemasukan murid-murid perempuan itu bererti satu babak baru bertambah dalam pelajaran di sekolah ini.




SUKAN

Dari sejak sekolah ini dibuka,walaupun keadaan untuk melatih segala kegiatan sukan tiada terdapat di sekolah ini, namun semangat kesukanan telah disemai dan diusahakan juga dalam keadaan serba kekurangan itu. Dari permulaan hinggalah sekarang sekolah ini tiada padang permainan dan kawasan sekolahnya sempit. Tetapi rekod-rekod dalam aktiviti sukan tidak ketinggalan juga dengan sekolah-sekolah lain. Pada tahun 1938 sekolah ini berjaya menjadi johan senaman seluruh negeri Terengganu.


Bagaimana yang dinyatakan semangat kesukanan disanubari penduduk-penduduk Duyong ini tela begitu mendalam, dan mereka sentiasa memberi sokongan apabila sekolah ini menghadapi sesuatu acara perlawanan, baik secara persahabatan ataupun pertandingan piala pusingan.

Cuma yang menjadi masalahnya, tiada tempat berlatih, murid-muridnya hanya dapat berlatih atas pasir di tepi sungai, ini pun kalau air surut atau di tanah-tanah lapang dalam kawasan sekolah yang luasnya lebih kurang 35×60 kaki. Kadangkala tempat ini juga ditenggelami bila air pasang. Di tanah lapang inilah juga dijadikan tempat sukan tahunan, keramaian, perbarisan dan lain-lain kegiatan luar darjah.

Usaha untuk mendapat atau meluas kawasan sekolah telah berjaya pada tahun 1975 di tambah kawasan 2 setengah ekar. Kini bloehlah dikatakan ada tempat lapang, tapi bukan padang permainan yang benar-benar dikatakan padang, tanahnya masih rendah boleh ditenggelami air pasang atau banjir.

Dalam segala perlawanan acara sukan yang diatur oleh Jabatan Pelajaran atau Majlis Sukan Sekolah-Sekolah, pada tiap-tiap tahun sekolah ini tidak ketinggalan dan menyertai sama. Kebolehan murid-murid dalam tiap-tiap perlawanan itu tidaklah terkebelakang berbanding dengan sekolah lain yang mempunyai cukup padang permainannya. Pada tahun 1964, sekolah ini berjaya menjadi johan Negeri Bola Sepak antara sekolah-sekolah rendah dalam negeri ini.

Manakala pada tahun 1973 pula, sekolah ini berjaya menjadi johan Hoki Perempuan bagi Daerah Kuala Terengganu Selatan. Dan pada tahun berikutnya, 1974, pasukan Hoki Perempuan telah maju selangkah lagi dapat menyandang "Johan Negeri".

Sepintas lalu memandangkan dengan semangat kesukanan dari dulu hingga sekarang, amatlah mustahak di sekolah ini mempunyai sebuah padang yang agak baik sedikit untuk memupuk dan melatih bakat kesukanan yang sedia ada pada murid-murid sekolah ini dan juga dikalangan belia serta beliawanis di Duyong ini.

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com. Powered by Blogger and Supported by Lincah.Com - KIA Cars